De campusweek - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Kim Lange - WaarBenJij.nu De campusweek - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Kim Lange - WaarBenJij.nu

De campusweek

Blijf op de hoogte en volg Kim

06 Februari 2020 | Spanje, Alicante

Op zondag 2 februari 2020 begon voor ons de campusweek. We werden met een bus naar de ‘villa’ gebracht. De villa is een soort van hotel naast de universiteit van Alicante. Hier slapen de meeste studenten van de universiteit en wij dus ook de komende 4 dagen. Hier konden wij onze spullen droppen en daarna gingen we met de tram door naar Alicante stad.

Hier kregen we te horen dat we een berg gingen beklimmen en ergens op een plein een gezamenlijke spel gingen doen om elkaar beter te leren kennen. Het spel bestond uit allemaal vragen die te maken hadden met de campusweek, het hele studieavontuur en de spaanse cultuur. Dit was allemaal best interessant!!

Daarna liepen we verder richting de berg, als tussenstop hebben we nog even een groepsfoto gemaakt aan het strand van Alicante. Deze zal ik even toevoegen onderaan deze pagina! Toen kon de klim naar boven beginnen. Het was best wel warm (27 graden) en het er waren erg stijle stukken omhoog. Maar het uitzicht was het dan wel weer meer dan waard! Helemaal bovenaan de top hebben we verschillende foto’s gemaakt.

‘S avonds hebben we met z'n allen in een tapasrestaurant gegeten. Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel om ons voor te bereiden op de komende dagen.

Maandag 3-02-2020

Vandaag begon de campusweek pas echt. Wij als studenten waren in 2 groepen verdeeld en in deze groep had je dan de komende dagen les. Mijn groep begon maandag met 4 uur lang verpleegtechnische vaardigheden, dit was van 10.00 tot 14.00u. Vandaag kregen we de vaardigheden hechtingen verwijderen en bloedafname. Dit vond ik erg leuk om te oefenen.

De hechtingen werden gezet in een varkenspoot en die mochten wij dan zelf verwijderen. Dit is niet zo'n moeilijke handeling. Daarna gingen we bloedafname oefenen op elkaar, dit werd gedaan door middel van een venapunctie. Hierbij moet je een naald in een ader prikken, daar sluit je een spuit op aan en hiermee zuig je eigenlijk het bloed mee op. Ik mocht deze handeling bij Silke uitvoeren en zij bij mij. Bij mij ging het in 1x goed, hier was ik erg blij mee!

Daarna hadden wij 2 uur lang siësta, in deze tijd moest je dan nog wel even lunchen. Om 16.00u begon de volgende les en dat was voor mij Spaans, dit duurde dan tot 20.00u. Het waren wel lange dagen maar je raakt er wel snel aan gewend.

Dinsdag 4-02-2020 Vandaag begonnen we met Spaans, we kwamen de les inlopen en de docent vertelde ons dat ze vanaf vandaag alleen nog maar spaans ging praten, dit was wel wat lastiger. We gingen namelijk wat dieper in op de grammatica en dan werd dat ook uitgelegd in het spaans. Dus soms was het wat lastiger te volgen, maar je leert er wel sneller door. Na de siësta had ik weer les in verpleegtechnische vaardigheden.

Vandaag was het de bedoeling dat je een neus-maagsonde bij elkaar ging inbrengen, dit was de enige vaardigheid waarvan ik dacht 'dit hoeven ze niet bij mij in te brengen', daarbij was ik vandaag erg misselijk (achteraf waarschijnlijk door spanning). Ik heb dit ook gelijk aangegeven in het begin en Silke zei dat ik het dan alsnog wel bij haar mocht proberen. Ik was wel zenuwachtig omdat het een vervelende handeling is en de meeste mensen kokhalsneigingen krijgen doordat het slangetje van je neus door de keel naar je maag gaat. Maar de handeling ging in 1x goed, dit gaf mij wel een zelfverzekerd gevoel.

Daarna hebben we nog een presentatie gekregen over wondzorg, de wonden hier in Spanje zijn namelijk heel wat heftiger dan in Nederland. Dit komt doordat ze hier nog niet goed ontwikkeld zijn in het geven van wondzorg en de nazorg daarvan. Een voorbeeld hiervan is dat een patiënt een grote wond op de stuit heeft en deze wordt verzorgd, maar vervolgens leggen ze de patiënt weer op de rug op bed dus daarmee wordt de wond weer belast, hierdoor zal er een verslechterde wondgenezing zijn.

Woensdag 5-02-2020 Vandaag alweer de laatste lesdag van de campus, ik begon vandaag weer met 4u Spaans, ik vond het goed te volgen en ik heb er zeker wat aan gehad! Daarna hadden we weer lunch en siësta. Om 16.00u begon ik weer met de les verpleegtechnische vaardigheden.

Vandaag stond op het programma, een les over reanimatie en ECG (hartfilmpje) lezen, daarnaast kregen we de vaardigheden perifeer infuus zetten, subcutaan (onder de huid) en intramusculair (in de spier) injecteren. Silke en ik gingen vandaag weer samen de vaardigheden op elkaar uitvoeren, wij besloten om te beginnen met het intramusculair injecteren, hierbij moest je elkaar een injectie in de bil geven. Daarna gingen wij verder met het subcutaan injecteren, deze wordt in de arm of buik gegeven.

Nadat wij deze injecties hebben toegediend op elkaar gingen we naar het perifeer infuus zetten. Silke gaf bij deze handeling aan dat zij hem wel wilde uitvoeren maar dat ze niet wilde dat er een infuus bij haar gezet werd. Ik gaf haar gelijk en vertelde haar dat ze mij wel gewoon als 'slachtoffer' mocht gebruiken. Het infuus prikken ging bij mij wat lastiger aangezien ik mijn armen helemaal blauw had door de bloedafname en hier dus niet geprikt mocht worden, daarbij waren de aders in mijn handen erg dun dus erg lastig te prikken.

Na 2 pogingen in mijn hand, is het uiteindelijk gelukt aan de bovenkant van mijn arm. Daarna was de beurt aan mij. Aangezien het al best laat was en de meeste studenten al weg waren offerde de docent zich op als 'slachtoffer' voor mij. Ik was best zenuwachtig aangezien de huid best stug is en je er soms moeilijk doorheen kan prikken. Maar het prikken ging echt super goed, ik kreeg de complimenten van beide docenten en ik deed het erg professioneel volgens hen. Dit gaf mij echt een heel zelfverzekerd gevoel!! Ik zal hieronder even een filmpje toevoegen van het infuus zetten. Hierna kreeg ik een diploma, zie foto hieronder!

S' avonds zijn wij met de groep studenten vanuit Alfas del Pi uiteten geweest. Dit was erg gezellig en een leuke manier om de campusweek goed af te sluiten. Daarna zijn we op tijd terug gegaan om de spullen in te pakken. Na deze dagen was het wel fijn om weer terug te gaan naar 'huis', daar zijn toch je eigen spullen en het is toch wel je huisje voor 5 maanden.

Donderdag 6-02-2020 Vandaag is de dag dat wij terug gaan naar Alfas, we kregen 's ochtends nog een korte les van Laura en Eef over de komende weken. Daarna mochten wij onze spullen pakken en stonden de bussen klaar om ons terug te brengen naar huis.

Ik kijk echt met een goede blik terug op de campusweek, het was erg gezellig met iedereen en we hebben veel geleerd. Vooral de vaardigheden uitvoeren op elkaar is heel leerzaam. Omdat je zo ook een idee hebt over wat de patiënt voelt.







  • 06 Februari 2020 - 22:23

    Jet De Lange:

    leeeuk !! mooie blauwe plekker er aan over gehouden wel

  • 06 Februari 2020 - 23:16

    Karin Even:

    Super goed gedaan allemaal, heel fijn dat je het zo naar je zin hebt. Veel liefs van ons.

  • 07 Februari 2020 - 08:48

    Iris Meijer:

    Gaaf Kim! Knap dat het zo goed ging met de vaardigheden :)

  • 07 Februari 2020 - 13:18

    Mas:

    Hey lieverd, super stoer van je!! Ik ben trots op je! Xxx

  • 10 Februari 2020 - 13:30

    Nicole:

    Hi Kim!

    Yeahhhh ik heb ook je blog ontdekt! Super leuk om je te volgen, en te zien wat jij in Benidorm allemaal uitspookt. Je snapt dat ik stikjaloers ben op de Spaanse zon. Zo te lezen en te horen van je mam ben je al helemaal gesetteld daar. Super tof. Have dun! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Alicante

Kim

Hallo allemaal, wat leuk dat jullie een kijkje nemen tijdens mijn studieavontuur in Spanje!

Actief sinds 22 Jan. 2020
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 717

Voorgaande reizen:

29 Januari 2020 - 20 Juni 2020

Spanje 2020

Landen bezocht: